Sutra

Sidi Larbi Cherkaoui / Sadler’s Wells London
SUTRA
Sidi Larbi Cherkaoui / Antony Gormley
Szymon Brzóska
med munkar från Shaolintemplet

Regi och koreografi: Sidi Larbi Cherkaoui
Scenografi och design: Antony Gormley
Musik: Szymon Brzóska

Producerad av Sadler’s Wells

Presenteras av NorrlandsOperan och Umeå Teaterförening

31 augusti, 1 september, 2 september 2009
kl 19.00 Teatern, NorrlandsOperan, Umeå



Storbritanniens ledande dansteater Sadler’s Wells ger Sutra på NorrlandsOperan i Umeå den 31 augusti, 1 september och 2 september. I Sutra förenas en av Europas intressantaste koreografer Sidi Larbi Cherkaoui med Turnerprisvinnande konstnären Antony Gormley och 17 buddhistmunkar från Shaolintemplet i Kina i det första egent¬liga samarbetet mellan västerländska konstnärer och Shaolintemplet.

Den första utsålda föreställningen på Sadler’s Wells i London framfördes i maj 2008 och sedan dess har Sutra visats för över 23 000 personer i åtta europeiska länder samt Nya Zeeland, Australien och Asien. Produktionen som har hyllats av både publik och kritiker presenterar en fascinerande syn på filosofin och trosläran bakom Shaolintraditionen. Sidi Larbi Cherkaoui som nyligen utnämnts till associerad konstnär på Sadler’s Wells tillbringade flera månader i Shaolintemplet i Kina. I templet arbetade han tillsammans med munkarna och utforskade sitt livslånga intresse för Shaolinfilosofin och dess samband med Kung Fu. Sutra framförs av biträdande koreografen Ali Ben Lofti Thabet  tillsammans med 17 munkar från templet.

Föreställningen består av hisnande sekvenser med fängslande, hypnotiska rörelser kring Antony Gormleys effektfulla scenografi. Med 21 trälådor skapar han en tvingande och ständigt föränderlig miljö för artisterna. (An¬tony Gormely ställde ut installationen Another Singularity i Galleri Andersson Sandström i Umeå 2008.)
Den polske kompositören Szymon Brzóska har skapat ett rofyllt partitur för fem musiker på piano, slag- och stråkinstrument som spelas live.

Dansaren och koreografen Sidi Larbi Cherkaoui föddes 1976 i Antwerpen och har en flamländsk mor och en marockansk far. Förutom Sutra är han i Storbritannien mest känd för sitt samarbete med Akram Khan, Antony Gormley och Nitin Sawhney i den omtalade produktionen Zero degrees från 2005. Tidigare har han även arbetat med Alain Platel och Les Ballets C. de le B., Les Ballets de Monte Carlo och den dans¬ka Kungliga baletten för att bara nämna några. År 2006 utsågs han till Artist in Residence på Toneelhuis i Belgien och i november 2008 blev han associerad konstnär på Sadler’s Wells. Nyligen mottog han 2009 års Kairopris – Europas mest prestigefyllda kulturpris.

De 12 till 26 år gamla munkarna som framför Sutra kommer från det ursprungliga Shaolintemplet. Templet som ligger i närheten av Dengfeng City i den kinesiska Henan-provinsen grundades år 495 e.Kr. av indiska munkar. År 1983 utsåg stadsrådet Shaolintemplet till Kinas viktigaste nationella buddhisttempel. Mun¬karna följer en strikt buddhistisk lära, och i deras dagliga träning ingår kampsporterna Kung Fu och Tai C hi. Flera kampsportskolor har etablerats i regionen under namnet Shaolin, och härifrån hämtas många artister till Shaolinmunkarnas mer kommersiella föreställningar. Buddhistmunkarna i Sutra kommer dock från det ursprungliga templet.




Sutra är en Sadler’s Wells produktion
Föreställningen har samproducerats av Athens Festival, Festival de Barcelona Grec, Grand Théâtre de Luxembourg, La Monnaie Brussels, Festival d’Avignon, Fondazione Musica per Roma och Shaolin Cultural Communications Company.

Presenteras i samarbete med Umeå Teaterförening.



För recensionsbiljetter
Kontakta Jennie Stensson marknadsförareNorrlandsOperan tel 090-154385 senast den 28.8

För intervjubokningar:
Kontakta gärna Jennie Stensson på NorrlandsOperan tel 090-154385, jennie.stensson@norrlandsoperan.se för mer information, bilder och intervjuer.


Fakta

Titeln Sutra har sitt ursprung i palispråkets ord sutta som i sin grundläggande betydelse är en samlings¬term för Buddhas predikningar. Det är alltså en allmän beteckning för regler och aforismer, och inom hinduismen utgjorde sutra principerna för hur man skulle leva sitt liv på rätt sätt. På sanskrit betydde ordet även snöre, tråd, måttstock för uppriktighet.

Som Storbritanniens ledande dansinstitution förser Sadler’s Wells Londons publik med vitt skilda former av internationell och engelsk dans av världsklass. Under Alistair Spaldings konstnärliga ledning arbetar den väletablerade produktionsinstitutionen engagerat för att producera, beställa och presentera pris¬belönta arbeten och nyskapande samarbeten på internationell nivå som Zero degrees, PUSH och Sutra. Sadler’s Wells arbetar med berömda konstnärer, artister och bolag som alla är högaktuella inom danskon¬sten. Flera av dem är anslutna till teatern som associerade konstnärer eller gästbolag, t.ex. Sylvie Guil¬lem, Akram Khan, Matthew Bourne och hans bolag New Adventures, Wayne McGregor och hans bolag Wayne McGregor Random Dance, Russell Maliphant, Jasmin Vardimon, Jonzi D, Sidi Larbi Cherkaoui, Christopher Wheeldon och hans bolag Morphoses/The Wheeldon Company.


Sidi Larbi Cherkaoui
Regissör, koreograf och dansare

Sidi Larbi Cherkaoui debuterade som koreograf 1999 med Andrew Wales moderna musikal Anonymous Society. Därefter har han skapat mer än femton färdiga koreografiska verk och har fått ta emot mängder av priser, som t.ex. Fringe First Award, Total Theatre Award i Edinburgh och Barclays Theatre Award i London, specialpriset vid BITEF Festival i Belgrad och priset för mest lovande koreograf vid Nijinski Awards i Monte Carlo, Movimentos Award i Tyskland och Helpmann Award i Australien 2007.

I augusti 2008 fick han utnämningen Årets koreograf av tidningen Ballet Tanz för sitt arbete under säsongen 2007–2008: Myth, Apocrifu, Origine och Sutra. Alfred Toëpfer Stiftung tilldelade honom sitt Kairos Prize 2009 som erkännande för hans konstnärliga filosofi och hans strävan efter en kulturell dialog. Cherkaouis skapade sina första verk Rien de rien (2000), Foi (2003) och Tempus Fugit (2004) när han ingick i det belgiska kollektivet Les Ballets C. de la B. Samtidigt genomförde han olika projekt som både vidgade och förenade hans konstnärliga vision. Ook (2000) föddes ur en workshop för förståndshandikappade skådespelare som arrangerades av Theater Stap i Turnhout med koreografen Nienke Reehorst. D'avant (2002) har sitt ursprung i ett möte med hans mångårige konstnärlige partner Damien Jalet och dansare/sångare i danskompaniet Sasha Waltz & Guests. Zero Degrees (2005) skapade han med sin vän och medkoreograf Akram Khan.

Han har arbetat med ett antal olika teatrar, operahus och balettkompanier, från Sadler's Wells i London (Sutra, 2008), Théâtre de la Monnaie i Bryssel (Apocrifu, 2007), Kungliga danska baletten (L'homme du bois, 2007), Cullbergbaletten i Stockholm (End, 2006), Monte Carlo-baletten ( 2006 och In memoriam, 2004) och Grand Théâtre i Genève (Loin, 2005). Men Cherkaouis bas sedan 2006 har varit Antwerpen, där han är associerad konstnär vid Het Toneelhuis, teatern där han satte upp Myth (2007) och Origine (2008). Eastman, hans framtida kompani, kommer att kasta ankar i samma hamnstad och sätta upp hans första verk Babel år 2010.
 
Antony Gormley
Scenografi och visuell design
 
Antony Gormley föddes i London 1950. Efter att ha tagit examen i arkeologi, antropologi och konsthistoria vid Trinity College i Cambridge, reste han till Indien och kom tillbaka till London tre år senare för att studera vid Central School of Art, Goldsmiths College och Slade School of Art.
 
De senaste 25 åren har Antony Gormley arbetat med den skulpturala synen på människan genom att undersöka kroppen som rum för minne och omvandling och genom att använda sin egen kropp som motiv, verktyg och material. Sedan 1990 har han utökat sitt intresse för människans villkor och har utforskat hela kroppen och relationen mellan jaget och andra i storskaliga installationer som Allotment, Critical Mass, Another Place, Domain Field och Inside Australia. I sina senare verk inriktar han sig allt mer på energisystem, fält och vektorer, snarare än massa och avgränsad volym, vilket är tydligt i verk som Clearing, Blind Light, Firmament och Another Singularity.
 
Antony Gormleys verk visas ofta och han har haft två egna utställningar som visats runtom i Storbritannien på platser som Whitechapel, Tate och Hayward Galleries, British Museum och White Cube samt internationellt på museer som Louisiana Museum i Humlebaek,  Corcoran Gallery of Art i Washington DC, Irish Museum of Modern Art i Dublin och Kölnischer Kunstverein i Tyskland. Blind Light, en stor soloutställning med hans verk, visades på Hayward Gallery år 2007.
 
Han har deltagit i stora grupputställningar som biennalen i Venedig och Kassel  Documenta 8. Hans Field har turnerat i USA, Europa och Asien. Angel of the North och, på senare tid, Quantum Cloud i Greenwich är bland de mest berömda exemplen på modern brittisk skulptur. En av hans mest kända installationer, Another Place, står permanent på Crosby Beach i Merseyside.
 
Han fick Turnerpriset 1994 och South Bank Prize for Visual Art 1999. 1997 tilldelades han hederstiteln Order of the British Empire (OBE) och 2007 Bernhard Heiliger Award for Sculpture. Han är hedersdoktor vid Royal Institute of British Architects, Trinity College, Cambridge och Jesus College i Cambridge och har varit Royal Academician sedan 2003.

Szymon Brzóska
Kompositör och pianist
 
Szymon Brzóska tog nyligen examen i komposition vid det kungliga flamländska konservatoriet i Antwerpen, där han studerade under Luc Van Hoves taktpinne. Han har deltagit i olika workshops ledda av Marek Stachowski, Tapio Tuomela, Remigijus Merkelys, Toivo Tulev och Peteris Plakidis mellan 2000 och 2004.

Denna unga polska kompositör, som också har en examen från Ignacy Jan Paderewski Music Academy i Poznan (där Mirosław Bukowski var hans lärare), har redan fått stor uppmärksamhet hos yrkesverksamma inom både klassisk och modern musik. Hans verk har uppförts i Belgien, Danmark, Tyskland, Norge och Polen. 2003 uppfördes hans verk Antiphona Beatae Mariae Virginis av den polska kammarkören Schola Cantorum Gedanensis under deras konsert vid festivalen för andlig musik Maria Auxilium Christianorum i Rumänien. 2004 vann han både tredje pris vid kompositionstävlingen Adam Didur i Sanok (Polen) för Czarna róza (Den svarta rosen), en sång för tenor och piano med text av Zbigniew Herbert och andra pris i kompositionstävlingen för passionssånger för kör i Bydgoszcz (Polen) för Vexilla Regis Prodeunt.
 
2006 valdes hans 6 miniatures för cello och piano ut till en workshop med den prestigefyllda belgiska ensemblen Prometheus Ensemble och han var också en av de få utvalda vid kompositionstävlingen vid festivalen music@venture 2007 i Antwerpen, vilket ledde till uppdraget att skapa ett verk för den belgiska ensemblen I solisti del vento, som de framförde i oktober under 2007 års upplaga av festivalen.