Julie

Förbjudna lustar och förtätad maktkamp i tryckande tropisk hetta. Den 6 november har Julie premiär på NorrlandsOperan. Philippe Boesmans kammaropera baserad på Strindbergs älskade pjäs har aldrig spelats i Sverige tidigare. Handlingen utspelar sig nu i ett  Afrika präglat av kolonialismens härjningar.

Historien om fröken Julie och betjänten Jean, som under en ödesdiger midsommarnatt ger sig hän åt ett farligt och erotiskt laddat maktspel, har förtrollat publiker världen över. Att denna Strindbergs mest älskade drama handlar om klasskonflikter och könskrig är de flesta överens om. Men vad händer om man flyttar dramat till ett afrikanskt sammanhang, till kolonialismens sista skälvande dagar?

– Kanske är det oundvikligt att en ung sydafrikan ser detta som en historia om klass och sociala orättvisor baserade på etnicitet, konstaterar den mångsidiga och nyskapande regissören Matthew Wild, och fortsätter: – Vi vill att produktionen ska väcka frågor om kolonialismens levande arv – frågor som är relevanta för såväl svensk som sydafrikansk publik, inte minst i våra relationer till flyktingar och invandrare.

Dramat, som är Strindbergs mest spelade världen över, gjordes till en kammaropera av den belgiske kompositören Philippe Boesmans med urpremiär på La Monnaie i Bryssel 2005. I hans musikaliska berättelse intensifieras karaktärernas heta känslor ytterligare. Dialogen är fortfarande central, men här manar också musiken obevekligt fram handlingen mot dess tragiska slutpunkt.

På NorrlandsOperan sjungs rollen som Julie av svenskfinska sopranen Susanna Levonen. Betjänten Jeans och hembiträdet Kristins roller axlas av de sydafrikanska sångarna Njabulo Mthimkhulu och Nokrismesi Skota.
– Vi har lyckats samla en fantastisk ensemble till vår Julie och jag kan knappt bärga mig inför att se vad vi kan skapa ihop, säger Matthew Wild som känner sig mycket inspirerad av det svensk-sydafrikanska samarbetet.

Julie spelas först på NorrlandsOperan i Umeå och går därefter på turné till Sollefteå, Sundsvall  och Östersund.Sedan går den vidare till Malmö Opera  där den har nypremiär 16 januari 2010.

Musik Philippe Boesmans / Libretto Luc Bondy och Marie-Louise Bischofberger / Regi Matthew Wild / Scenografi Michael Michell / Kostymdesign AnnSofi Nyberg / Ljusdesign Ellen Ruge / Mask Robin Karlsson

Sångare Susanna Levonen, Njabulo Mthimkhulu och Nokrismesi Skota / Dirigent B Tommy Andersson / Orkester musiker ur NorrlandsOperans Symfoniorkester


Julie / Susanna Levonen
Susanna Levonen är anställd vid NorrlandsOperan med roller som Eboli, Rosina, Dorabella, Cornelia, Utländska Prinsessan i Rusalka och Jocasta i Oidipus Rex i bagaget. På senare tid har Susanna gått från mezzo till mer dramatiska sopranroller och sjöng våren 2008 Strauss Salome vid Malmö Opera. I våras gjorde hon med framgång Magda i Menottis Konsuln vid Folkoperan, Salome vid Staatstheater Kassel i Tyskland och Beethovens Symfoni 9 i Umeå. Under nästa år sjunger Susanna bl a Berios Folksongs i Salzburg och Selma i Dancer in the Dark i Umeå. Susanna är flitigt engagerad solist såväl i Sverige som utomlands med turnéer i Europa, USA, Kina och Vietnam. Hon har arbetat med dirigenter som Manfred Honeck, Thomas Adès, Jin Wang, Stefan Solyom, Joseph Swensen och Kristjan Järvi. Vid Internationaler Wettbewerb für Liedkunst i Stuttgart vann Susanna 2001 Der Sängerpreis med bl a Tom Krause och Gundula Janowiz i juryn. Susanna är Jenny Lind-stipendiat och utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt Sibelius-Akademin i Helsingfors. År 2000 erhöll hon solistdiplom vid Musikhögskolan i Göteborg.

Jean / Njabulo Mthimkhulu
Njabulo Mthimkhulu kommer från Durban och distriktet Kwa-Mashu i Kwa-Zulu Natal. 2006 tog han examen med Performers’ Diploma i opera vid Universitetet i Kapstaden. Han studerade under professor Angelo Gobbato, chef för Operaskolan, med Dr Brad som rösttränare. 2008 tog han sin Post Graduation. Njabulo har gjort flera roller i operaproduktioner, bland annat som Bretigny i Massenets Manon, Greve Almaviva i Mozarts Figaros Bröllop och Gugliemo i Mozarts Così fan tutte. Han har även sjungit Rambaldos roll i Puccinis La Rondine, Marullo i Verdis Rigoletto, titelrollen i Mozarts Don Giovanni och rollen som Ntsizi i Masque av den sydafrikanske tonsättaren Hans Huyssen på Cape Town Opera i samarbete med UCT Opera School. Njabulo är även frilanssångare och framträder i olika sammanhang med en repertoar som bland annat består av Händel, Haydn, Schubert och Mozart.

Kristin / Nokrismesi Skota
Nokrismesi Skota spelade 2009 Adina  i Donizettis Kärleksdrycken för Cape Town Opera vid Baxter Theatre. 2008 sjöng hon rollen som Gilda i Cape Town Operas Rigoletto. 2007 vann hon ett stipendium från SAMRO (The Southern African Music Rights Organisation). Hon hade rollen som hembiträdet i Rusalka som spelades på Baxter Theatre i Kapstaden och på NorrlandsOperan i Umeå 2006. 2005–2006 var hon medlem i Cape Town Opera Studio och medverkade i Phillip Millers Rewind A Cantata som spelades i Brooklyn, Kapstaden och vid Market Theatre i Johannesburg. 2004 sjöng hon rollen som Despina i Così fan tutte och Papagena och första pojken i Trollflöjten. Nokrismesi Skota är utbildad vid Operaskolan i Kapstadens universitet, under professor Angelo Gobbato och Virgina Davids. Hon föddes i Dordrecht, i östra Kapprovinsen

Dirigent / B Tommy Andersson
B Tommy Andersson  fick sin utbildning i dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har verkat som frilansande dirigent sedan början av 1990-talet. Han har dirigerat alla de stora och de flesta mindre orkestrarna i Sverige. Utomlands har han dirigerat i ett tiotal länder, bl a orkestrar som Sinfonia Lahti, Iceland Symphony Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande (Genève) och ASKO ensemble (Amsterdam). Opera har hela tiden varit en viktig del av hans verksamhet och han har återkommande engagemang vid operahusen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Karlstad samt VadstenaAkademien. Han har med stor framgång dirigerat komplexa verk som Alban Bergs båda operor Wozzeck och Lulu, Messiaens Turangalîla -symfoni och Dallapiccolas opera Il prigioniero. Han var mellan åren 1994 och 1999 konstnärlig ledare för Kammarensemblen och mellan 1997 och 2005 chefdirigent för Stockholms Läns Blåsarsymfoniker. Vid sidan av dirigerandet har han komponerat sedan 11-årsåldern och hans verk har framförts i många olika sammanhang. 2006 uruppfördes Anderssons opera William. Våren 2009 hölls B Tommy Festival på Konserthuset i Stockholm där han under fyra dagar dirigerade många av sina egna verk.


Regissör / Matthew Wild
Matthew Wild gjorde sin yrkesdebut som författare och regissör för pjäsen More 2000. Som skådespelare har han varit verksam på scener i hela Sydafrika, bland annat i Backanterna, Kung Lear, Mycket väsen för ingenting och Romeo och Julia. Han har bl a regisserat New Day, ett tvärvetenskapligt firande av Sydafrikas första årtionde som demokrati, Brett Goldins Bad Apple och Brent Palmers kriminaldrama Witnesses, för vilken han vann teaterpriset Fleur du Cap som bäste nye regissör. 2006 skrev och regisserade Wild pjäsen Transitory. Han regisserade också Nhlanhla Mavundlas hyllade A Man and a Dog och den kontroversiella produktionen av John van der Ruits svarta komedi Crooked. Wild återvände sedan till operan med operakabarén Zanne. 2007 skapade han den experimentella elektro-operan Ulysses Black (som förflyttade händelserna i Odysséen till det samtida Irak). Hans uppsättning av Pieter Jacobs Dalliances hade premiär i Dublin maj 2008, för vilken han vann Hilton Edward’s Prize for Outstanding Achievement in Production. På NorrlandsOperan har han tidigare varit anställd som regiassistent i den nyskrivna operan Poet & Prophetess
som hade urpremiär mars 2008.


Kostymdesign / Annsofi Nyberg
Annsofi Nyberg är född i Umeå. Hon startade sin teaterbana på NorrlandsOperan 1978 som scentekniker. Fem år senare, efter praktik och utbildning, inledde hon sin karriär som kostymtecknare och scenograf. Hon har arbetat med ett stort antal teater-, opera-, dans- och musikalproduktioner i Norden, däribland Rövarna och Jenufa på NorrlandsOperan, divertissemangen till Nobelfestens 100-årsjubileum  för Kungliga Operan, Cyrano de Bergerac på Kungliga Dramatiska Teatern, Tosca och Goya på Göteborgsoperan, Sweeney Todd på Finlands Nationalopera samt Bernsteins West Side Story på Malmö Opera. Hon har också skapat kostymer till Mozarts Don Giovanni på Värmlandsoperan och Puccinis Manon Leascaut på Kungliga Operan. För NorrlandsOperans räkning skapade hon under våren 2008 kostymer till Poet & Prophetess.

Mask- och perukdesign / Robin Karlsson
Robin Karlsson har under flera decennier arbetat som mask- och perukansvarig på de flesta svenska scener. På NorrlandsOperan har han medverkat i ett flertal operor. Robin arbetar också som kostymtecknare och regissör.

Ljusdesign / Ellen Ruge
Ellen Ruge har varit verksam i Sverige och utomlands sedan mitten av 1980-talet. Hon har gjort Othello på Malmöoperan, Trubaduren på Kungliga Operan i Stockholm och Parsifal i Karlstad. Med koreografen Mats Ek har hon arbetat på Bayerische Staatsoper, Hamburgische Staatsoper, Ballet Rambert i London och Opera Garnier i Paris 2007. Tillsammans med regissören Ole Anders Tandberg har hon gjort Brinnande Ängeln, Così fan tutte och Figaros Bröllop på Kungliga Operan samt Poppeas kröning på Den Norske Opera. Hon har arbetat med regissören Eirik Stubö sedan 2003. Föreställningen The Wild Duck fick OBIE-priset på BAM i New York 2006. Ellen har samarbetat med Tobias Theorell i flera år och i våras gjorde de Peter Grimes på NorrlandsOperan. Med koreografen Susanne Jaresand har hon gjort dansverken Skymningen och En Face på NorrlandsOperan och arbetar nu med Echange som har premiär på NorrlandsOperan den 4 december 2009. Hon fick Heddapriset för bästa ljusdesign 2009.

Scenbild / Peter Ögren
Peter Ögren är född i Skellefteå och började arbeta med teater 1984 som musiker vid Västerbottensteatern. Han anställdes som korist vid NorrlandsOperan 1986, arbetade som attributmakare där i tio år och är sedan 2006 ansvarig för dekormåleri och tapetseri. Han är konstutbildad i Umeå, har magisterexamen i idéhistoria och har gjort scenografier till teatrar runt om i landet. I Julie skapar han sin första scenbild på NorrlandsOperan.

Pressbilder
Högupplösta föreställningsbilder för nedladdning hittar du under Pressbilder   från 28.10.

Intervjuer
Vi hjälper gärna till med intervjubokningar! Hör av dig till marknadsavdelningen så snart som möjligt.

Recensioner
Vill du recensera Julie? Hör av dig till oss senast 30.10.

Kontakt
Jennie Stensson, marknadsavdelningen 090-15 43 85,
070-619 69 89 jennie.stensson@norrlandsoperan.se