Brittens Serenad inleder vårsäsongen med NorrlandsOperans Symfoniorkester

14 januari, i vårsäsongens allra första konsert med NorrlandsOperans Symfoniorkester, får vi höra den unge världstenoren Allan Clayton tillsammans med hornsolisten Orvar Johansson ta ton i Brittens Serenad för tenor, horn och stråkar. Dessutom bjuder kvällen på musik av Haydn och Dvorák – alltsammans under ledning av den prisade dirigenten Simon Gaudenz.

28-årige Allan Clayton är en sångare på god väg att räknas till en av de riktigt stora tenorerna i England. Med sin känsliga, eleganta röst har han tagit operavärlden med storm. I vårsäsongens första symfonikonsert hör vi honom i Benjamin Brittens (1913–1976) skymningsdoftande Serenad för tenor, horn och stråkar. Serenadens omfattande hornsolon spelas av Orvar Johansson, solohornist i NorrlandsOperans Symfoniorkester.

Och det blir mer Britten i vår. Han och Joseph Haydn (1732–1809) följs åt under säsongens första tre första konserter. Av Haydn kommer vi att höra tre av de symfonier som han komponerade för furstefamiljen Esterházy, Symfoni 6, 7 och 8. Vi börjar med den sistnämda, den som Haydn själv kallade Kvällen (Le Soir).

Därefter blir det festliga trumpetfanfarer, lekfulla fågelimitationer och känslosamma melodier i form av Dvoráks (1841–1904)  åttonde symfoni. Denna naturromantiska och muntra komposition blir en god avrundning på säsongens första konsert.

SERENAD
TID TOR 14.1 KL 19.00
PLATS KONSERTSALEN
INTRO KL 18.30 I BAREN

NorrlandsOperans Symfoniorkester / Dirigent: Simon Gaudenz  / Tenor: Allan Clayton /  Horn Orvar Johansson / Haydn: Symfoni nr 8 (Le soir) / Britten: Serenad för tenor, horn och stråkar / Dvorak: Symfoni nr 8

Pressbilder
Här finns högupplösta bilder för nedladdning

Pressbiljetter och intervjuer
Vill du recensera konserten? Meddela marknadsavdelningen senast 13.1. Om du vill boka en intervju med någon av de medverkande, hjälper vi gärna till.

Kontakt
Jennie Stensson, marknadsavdelningen
090-15 43 85, 070-619 69 89
jennie.stensson@norrlandsoperan.se

Länkar
 Allan Clayton /  Ingpen & Williams

Simon Gaudenz hemsida
Benjamin Britten / Britten Pears Foundation


Biografier
Simon Gaudenz dirigent
Simon Gaudenz, född 1974, slog igenom internationellt då han 2006 vann den internationella Rozhdestvensky-tävlingen i Sofia. Senare har han fått Tyska dirigentpriset, den högsta dirigentutmärkelsen i Europa. Hans karriär började år 2000 som konstnärlig ledare för Camerata Variabile i hemstaden Basel. Sedan 2004 är han ledare för Collegium Musicum i Basel, bara andra dirigent med detta hedersuppdrag i orkesterns 50-åriga historia. Nästa år inleder han ett treårigt uppdrag som förste gästdirigent i Odense Symfoniorkester. Han har också varit Mario Venzagos assistent i Malmö Symfoniker och Eliahu Inbals assistent i Monte Carlo Filharmoniker. Han är lika hemmastadd i bred klassisk, romantisk och nutida repertoar och har gästdirigerat en lång rad av Europas främsta orkestrar. Han studerade först klarinett med solistdiplom, därpå komposition. Dirigering studerade han på Freiburgs musikhögskola och Mozarteum i Salzburg. Som solist och kammarmusiker har han spelat över hela Europa. Han har också studerat historisk uppförandepraxis för Reinhard Goebel och Arnold Östman och bor nu i München.

Allan Clayton tenor
Allan Clayton, tenor, började som korgosse i Worcester Cathedral och kom därpå till S:t Johns College i Cambridge på körstipendium. På nya stipendier, bland annat från Sir Elton John, gick han Royal Academys operalinje förutom att han tog examen i socialantropologi, och han har fortsatt inhösta alla tänkbara belöningar efter titelrollen i Brittens Albert Herring i Glyndebourne 2008 liksom på Opera Comique i Paris. Han är i dag något av en Britten-specialist i Peter Pears efterföljd med titelrollen också i Glyndebournes
Peter Grimes, vidare i Turn of the Screw, Curlew River, Rape of Lucretia, Death in Venice, War Requiem och Canticles. Brittens Serenade har han tidigare gjort på Nürnbergs kammarmusikfestival. Därutöver har han tagit operavärlden med storm i allt från Rameau och Mozart till Berlioz och Tjajkovskij, liksom han framträtt i stora oratorier från Händel till Elgar. Han sjunger även med framgång Schuberts, Schumanns och Wolfs lieder. Men 28-åringen är nu inte bara en av Englands stora tenorer; han är också hängivet Liverpool-fan i fotboll och har ofta Radiohead i sin iPod.

Orvar Johansson horn
Orvar Johansson är hornsolist i Benjamin Brittens Serenade. Han kommer från Gävle och utbildades vid Stockholms Kungliga Musikhögskola. Han var anställd som låghornist i Gävle Symfoniorkester åren 1999–2002. Sedan 2002 är han solohornist i NorrlandsOperans symfoniorkester. Han är även första hornist i Omnibus Kammarblåsare, en av landets mest populära kammarensembler och känd inte minst för sina Zappa-tolkningar. Orvar Johansson är också verksam som frilansare och framträder ofta i kammarmusiksammanhang. Dessutom undervisar han i valthorn vid
Musikhögskolan i Piteå.