Beethovens Femma

Alla hjärtans dag med Norrlandsoperans Symfoniorkester

Utsålt! Vi säljer därför ett antal platser på körläktaren till reducerat pris. Både ljud, sikt och bekvämlighet är betydligt sämre. Platserna finns endast till försäljning i Biljetter & besök.

 

Information

Titel: Beethovens Femma

Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Student/ ung vuxen 19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Barn/ungdom 3-18 år:
60 kr

Tidigare tillfällen

Under ledning av dirigent Eric Solén presenteras en konsert som gör nedslag i tre decennier hos tre olika tonsättare. Om drömmar, villfarelser och irrfärder i människosjälens djup. I fokus står Beethovens femma. Symfonin har ofta kallats Ödessymfonin och det sägs att tonsättaren själv har sagt att de fyra tonerna i temat klingar ”som ödet som knackar på min dörr”.

Bilder i färg och svartvitt, geometriska former och hastiga vändpunkter. Kontraster och färgskiftningar som i en feberdröm. Runt, runt, som i en karusell på ett blinkande nöjesfält. Så känns musiken i Greeting from an Old World, komponerad 1976 av Ingvar Lidholm (1921-2017). Lidholm är en av Sveriges mest betydande modernistiska tonsättare. Tillsammans med den så kallade Måndagsgruppen – en samling radikala tonsättare med Karl-Birger Blomdahl som informell ledare – ville han bort från neoklassicismen och senromantiken och istället utveckla den moderna musiken.

Vad var det Lidholm gjorde uppror mot? Något av det finner vi hos den tidige Richard Strauss (1864-1949) – en av senromantikens mest inflytelserika tonsättare och känd för sina många operor. Oboekonserten, skriven 1945–1946, hör dock till den senare Strauss. Tonspråket är expressivt och prövande och som solist hör vi Norrlandsoperans förstaoboist Yui Ito.

Symfoni nr 5 är förmodligen den allra mest kända av Ludwig van Beethovens (1770-1827) symfonier. Den är ett av de oftast spelade styckena i internationell orkesterrepertoar och har använts i en mängd populärkulturella sammanhang, till exempel i filmen Frukostklubben från 1985. Den som hörde B Tommy Anderssons Döden i Venedig vid förra veckans konsert får uppleva andra delen av en musikalisk tvåstegsraket – vid Kulturhuvudstadsåret 2014 spelades Anderssons tonsättning som förstycke just till Beethovens femma.

Dirigent för konserten är Eric Solén, under många år verksam i Tyskland och senast engagerad vid Norrlandsoperan med uppsättningen av La Traviata 2018.

Dela: