Beethoven & Beyond # 2 – hyllningen fortsätter.

I del två av konsertserien Beethoven & Beyond, torsdag 16 januari, spelas symfonierna 4 och 5. De samtida kommentarerna står kompositörerna Sven-David Sandström och B Tommy Andersson för.

Här kan du läsa mer om dem och deras tankar bakom musiken:

 

SVEN-DAVID SANDSTRÖM
Number Four

Sven-David Sandström foto Mats Bäcker

Sven-David Sandström arbetar i USA, där han sedan 2012 åter är professor i komposition vid Indiana Bloomington University.

Om sin Beethovenbearbetning hälsar han över telefon att han kondenserat Symfoni nr 4 till fyra korta satser med total speltid på nio minuter. Han trodde vi skulle känna igen originalet och gladde sig åt uppdraget. Beyond-projektet påminde honom om Mauricio Kagels ”metakollage” Ludwig van till 200-årsminnet av Beethoven, där musikerna uppmanades att gå bakom monumentet och väcka musiken till nytt liv.

Sandström har skapat omkring 300 verk i alla genrer, med tyngdpunkten i sakral körmusik med Bach som stor inspirationskälla. Efter genombrottet med orkesterverket Through and Through 1972 kom vändpunkten till det sakrala med rekviet De ur alla minnen fallna 1982 om Förintelsens barnamord.

Som composer-in-residence i Stockholms Storkyrka 2008-2010 förverkligade han en gammal dröm att som Bach, i nära samarbete med Gustaf Sjökvist skriva 65 verk, huvudsakligen körverk, för kyrkoårets samtliga högtider. Serien låg klar våren 2012.

Ännu ett väldigt Sandström-rekviem, denna gång till det latinska mässordinariets text, framfördes i Berwald-hallen i mars 2013 under Gustaf Sjökvists ledning. Men det kanske största Bach-projektet i Sven-David Sandströms karriär har inom kort premiär i Berlins Philharmonie 16 februari, där Stefan Parkman uruppför hans St. Matthew Passion med text som Bachs, för nio solister, kör och stor orkester.

 

B TOMMY ANDERSSON
Death in Venice

B Tommy Andersson foto Peter Knutson
Foto: Peter Knutson

B(engt) Tommy Andersson är tonsättare och dirigent, samt professor i orkesterdirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har komponerat sedan 11-årsåldern. Bland hans verk finns ett flertal orkesterverk, framför allt Satyricon (2000) och The Garden of Delights (2009), men också operan William (2006), baletten Warriors (2010), samt solokonserter, körverk och mycket annat. En större presentation av hans musik skedde vid en Tonsättarweekend i Stockholms Konserthus 2009, då 24 verk spelades under fyra dagar.

För Beethoven & Beyond är B Tommys utmaning att tolka Ödessymfonin.

Så här berättar han om det:

Hur komponerar man ett orkesterverk kring Beethovens femma, Ödessymfonin med det inledande motivet med tre korta och en lång ton?

Efter många försök fann jag omöjligt att använda material från symfonin. Jag tog fasta på orden i Schindlers biografi 1840 att Beethoven sagt ”så bultar ödet på porten” om inledningsmotivet.

Titeln Death in Venice (Döden i Venedig) har inget att göra med Thomas Manns novell med samma namn, eller den berömda filmen. Det handlar istället om hur ödet oväntat slog till i Venedig tisdagkvällen 13 februari 1883, med den tyske operatonsättaren Richard Wagners plötsliga död.

Det är lätt att trollbindas av Wagners musik, vilken hände mig när jag var 12 år. Min fascination har hållit sig. Min sorgesång för Wagner (200 år efter hans födelse och 130 år efter hans död), är en hyllning till vad hans musik betytt för mig, med referenser till hans musikgestik och ödesmotivet ur Nibelungens Ring, ännu en referens till ödesbegreppet med stark koppling till Beethoven, som Wagner närmast dyrkade.

När Beethoven dog 1827 var Wagner bara 13 år. Men han hade redan tagit starka intryck, av både musiken och kampen för idéer och ideal. Samma glöd präglade även Wagners skapande. Båda är banbrytare.

 

Här kan du läsa mer om B Tommy Andersson och hans musik:  www.btommyandersson.com