Beethoven & Beyond # 3; symfoni 6 & 7 tolkas av Broström och Larsson Gothe

På lördag 18 januari gör vi plats för symfoni 6 & 7 och tonsättarna Tobias Broström och Mats Larsson Gothes tolkningar. Det är tid för Beethoven & Beyond #3.

TOBIAS BROSTRÖM
On Urban Ground

Tobias Broström foto: Frank Julin

Foto: Frank Julin

Tobias Broström föddes i Helsingborg, studerade slagverk vid Musikhögskolan i Malmö, följt av kompositionsstudier för Rolf Martinsson och Luca Francesconi. Hans musik har spelats runt om i Europa, USA och Asien. Några av hans mest kända och prisade verk är Crimson Seas och Transit Underground. I år samarbetar han med Komische Oper i Berlin, Dresdens Philharmonie och amerikanska kvartetten Brooklyn Rider.

Så här berättar han om det nya verket:

On Urban Ground har gemensamma karaktärsdrag med Beethovens fjärde sats ”Gewitter. Sturm.” (Åska. Storm.), den sats som otvivelaktigt bär på mest attityd. Till skillnad från i symfoni nr 5, samma år, tar Beethoven inte ut svängarna på alls samma nydanande sätt. Nr 6 är mycket mer traditionell och inte en bråkdel så vågad som nr 5. Många tonsättare har dock inspirerats av symfonin och inte minst av ”stormsatsen”, Rossini och Mahler för att nämna ett par.

Lyssna på slutet i sats tre och hör Mahlers direkta inspiration i sin första symfonis första sats, med imitationer av fåglar i träblåssektionen. Dessutom anges karaktärsbeteckningen “Stürmisch bewegt” (Stormigt, agiterat) av Mahler i samma symfonis sists sats. Likaså har mitt stycke fått samma beteckning. Jag har förflyttat Beethovens pastorala stämningar (pastoral – något idylliskt, lantligt och enkelt) till stadens hektiska spelplats. En ”urban storm” med ett snabbt tempo och ett händelserikt flöde utvecklas och hålls vid liv. Små motiv och fragment lånas och utvecklas. Vissa väl insvepta i slöjor, andra lite tydligare. Stormen bedarrar så småningom och en pendang till Beethovens pastorala miljöer avslutar stycket. 

 

MATS LARSSON GOTHE
7 – The Apotheosis of the Dance

Mats Larsson Gothe Foto Marco Feklistoff

Foto: Marco Feklistoff

Mats Larsson Gothe, NorrlandsOperans hustonsättare 2009–12, tyckte att han drog en vinstlott med Symfoni nr 7.

Han berättar:

Jag har alltid förundrats över hur modern sjuan är. Den är bitvis motorisk och repetitiv, i långa stycken utan egentlig klassisk melodik.

Kraften i musiken är drabbande. Jag har sagt till mig själv: Sådan musik skulle jag vilja skriva! Nu har jag fått möjlighet göra en nio minuter lång betraktelse över verket och bearbeta de partier jag beundrar mest.

Jag har utgått från motiv, som tagna ur sitt sammanhang kan kännas absurt modernistiska. I vissa fall kan det handla om att Beethoven behöver ta sig från en tonart till en annan, modulera som det heter. Beethoven gör detta på ett ganska bryskt sätt, med ett slags guppande kromatiskt uppåtgående rörelse, som raskt tar sig från A-dur till C-dur.

De två första takterna i mitt stycke är just denna Beethovens modulation. Sedan spinner jag vidare på hans motiv. Mitt mål har varit att man ska kunna lyssna till mitt stycke och uppleva det som en självständig komposition utan att känna till Beethovens. Känner man till förlagan kan upplevelsen förhoppningsvis bli ytterligare förhöjd.