Leymans final

Konsert 26.11

Köp

Leymans final

I tre år har hon lärt känna NorrlandsOperans Symfoniorkester. Nu tar hustonsättaren Katarina Leyman avsked med Konsert för orkester – en resa in i en orkesters alla gömslen där hon utforskar de olika instrumentens karaktärer och klangvärldar.

Efter bland annat symfonin Transient Skies (flyktiga skyar) och klarinettkonserten Verdure (grönska) är det nu dags för en konsert för orkester. Katarina Leyman tar lyssnarna med på en resa in i orkestern där fokus skiftar mellan olika sektioner och enskilda instrument får stiga fram och ta plats. Som hustonsättare har hon också arbetat just så, inifrån orkestern. Under en del repetitioner har hon suttit mitt i orkestern på podiet och lyssnat.

– Förutom det spännande formatet så är en viktig anledning till att jag vill göra just en konsert för orkester att jag lärt känna orkestern så bra och sett vad den kan göra. Det är en fantastiskt fin orkester som öppnar för alla möjligheter, säger Katarina Leyman.

Ofta möter orkestrar en nutida tonsättares musik bara några enstaka gånger. Det gör det svårt för musikerna att lära känna ett nytt tonspråk på det sätt som nu varit möjligt.

Formatet att använda sig av hustonsättare är på alla sätt enormt lyckat anser hon.

– Att som tonsättare under en så här lång period få arbeta och utvecklas tillsammans med en riktigt bra orkester är en fantastisk möjlighet och förmån – en oförglömlig resa.

Dirigent: Daniel Cohen
Solist: Claire Huangci (piano)
NorrlandsOperans Symfoniorkester

Program
Tjajkovskij: Romeo & Julia - Ouvertyr-fantasi
Chopin: Pianokonsert nr 2
Leyman: Konsert för orkester (uruppförande)


Mer om kvällens uruppförande

Katarina Leyman               
Concerto for Orchestra – An Odyssey 
"Det är ju på sätt och vis ett avsked från den fina orkester som varit min, och som gett mig så mycket under dessa hustonsättarår. Nu ger jag mig iväg ut på nya äventyr men hoppas förstås återkomma flera gånger i framtiden."

Katarina Leyman kommer ursprungligen från Orust men är verksam i Stockholm. Hon är uppvuxen i ett konstnärshem och starkt påverkad av färg och struktur, form och rörelse. Inte sällan har olika naturfenomen påverkat henne; allt från fiskar i stim, dna-kedjor, moln, vulkanisk verksamhet. Under flera år studerade hon målning och skulptur vid olika förberedande konstskolor i Stockholm. Hon samarbetar ofta med olika musiker och komponerar övervägande orkester- och kammarmusik som framförts runt om i Europa, i USA och i Ryssland, samt på olika festivaler (Östersjöfestivalen 2010, ISCM World New Music Days i Zagreb 2011, och Nordic Music Days i Reykjavik 2011). 

I maj i år uruppfördes hennes tonsättning Crepúsculo i Argentina. Klarinettkonserten Verdure (Grönska), förra årets uruppförande på NorrlandsOperan, har nominerats till Musikförläggarnas pris 2015. I tre år har hon nu varit hustonsättare för NorrlandsOperans Symfoniorkester, och med kvällens uruppförande av Concerto for Orchestra lämnar hon detta uppdrag.

Det verk som uruppförs denna afton är en halvtimmeslång konsert för orkester i en sats, där man ändå kan urskilja två ungefär lika långa huvudpartier. Om man så önskar kan man urskilja flera partier som avskiljs av en sorts tomhet i väntan på en ny värld. Hela verket hålls dock samman av en besläktad tematik. I det första partiet drivs musiken framåt i en tydlig rytmisk och harmonisk riktning. De olika delarna rör sig inom och genom olika energi- och känslotillstånd. Det börjar med en stillsam klang som bryts av slagverksattacker och drivs vidare av hela orkesterns rytmiska lek – en skenbart lugn yta under vilken äventyret oroar. En hög ton leder över till en romantiskt behaglig värld, som kanske är verkets höjdpunkt.

Den andra huvuddelen är mer statisk och tydligt strukturerad. Här finns såväl dramatik som avspänning. Musiken stannar av och glesnar innan den går in i en epilog. Man kan tänka sig verket som en resa som rymmer både ljus och mörker, kanske ut i ett oändligt universum, eller någon annanstans där man inte varit tidigare. Det handlar mer om hur den ensamma resenären upplever det oändliga och onåbara än om beskrivning av omgivningarna.

Den lyssnare som senast hörde uruppförandet av Katarina Leymans Klarinettkonsert kommer att märka att de ljusa träblåsinstrument och stråkar som där var dominerande, nu har fått lämna över till lägre register.

Daniel Cohen, dirigent
Det var inte länge sedan Daniel Cohen för första gången dirigerade NorrlandsOperans Symfoniorkester, och efter den framgången gläder det oss att åter välkomna honom hit. Han är ledare för Jersey Chamber Orchestra och konstnärlig ledare för Gropius Ensemble och har också nyligen utsetts till kapellmästare vid Deutsche Oper Berlin.

Claire Huangci, piano
Claire Huangci gjorde sig berömd redan som underbarn, inte minst när hon gav en privat konsert för president Bill Clinton vid tio års ålder. Sedan dess har denna amerikanska pianist av kinesiskt ursprung blivit en av de mest eftersökta solisterna. Hon kombinerar utåtriktad virtuositet med en konstnärlig känslighet och publikkontakt till en totalupplevelse som strävar efter att spela musik som lyssnare ska minnas - inte på grund av hennes flinka fingrar, utan för att den är så vacker ”att den rör dem till tårar”.

Peter Tjajkovskij               
Romeo och Julia – Ouvertyr-fantasi
Peter Tjajkovskij var en hängiven beundrare av William Shakespeares dramer och redan som snart trettioårig skrev han 1869 ouvertyr-fantasin Romeo och Julia. Detta verk är alltså inte avsett som en ouvertyr till någon opera, men i likhet med en operaouvertyr kan man i stora drag följa med i dramats händelseförlopp, åtminstone känslomässigt. I inledningens nästan liturgiska tema i klarinetten kan vi, om vi så vill, känna igen broder Laurentius. När stråkarna efter ett tag tar över musiken befinner vi oss mitt i släktfejden mellan ätterna Montague och Capulet. Stämningen blir allt våldsammare, vi möter Ofelia i det engelska hornet och Romeo i de sordinerade stråkarna. Ett lidelsefullt parti med grandiosa proportioner skildrar de ungas kärlek uppblandad med släkternas hat. När musiken från inledningen återkommer, är det för att sörja de döda ungdomarna.

Frédéric Chopin                
Pianokonsert nr 2 f-moll op 21
Ingen har väl revolutionerat pianomusiken lika genomgripande som Frederic Chopin. Han gav den sublima undertoner, gjorde den drömsk och raffinerad. Hans utnyttjande av klaviaturen och pedalerna öppnade nya dörrar. För det allra mesta komponerade Chopin för ett ensamt piano, men det finns också några verk för piano och orkester - bland dessa räknas de båda konserterna som de allra finaste. Kvällens pianokonsert är den första Chopin komponerade, året var 1829. I denna förstlingskonsert sneglar Chopin ibland på de stora förebilderna, och han håller sig noga till det klassiska formschemat. I första satsen bjuder han på rika melodiska idéer, medan andra satsen skildrar en nattstämning. I finalen brakar virtuositeten loss.

Text av: Stig Jacobsson