Snödrottningen

Opera

14/11-1/12

Error loading Razor Script NO2012ListTicnetEvents.cshtml

Snödrottningen

H.C. ANDERSENS KLASSISKA SAGA LIGGER TILL GRUND FÖR SNÖDROTTNINGEN - ETT ÖVERDÅDIGT OCH FANTASIEGGANDE OPERAÄVENTYR FÖR HELA FAMILJEN. DEN VILJESTARKA GERDA GER SIG AV FÖR ATT RÄDDA SIN VÄN KAJ UR SNÖDROTTNINGENS GREPP.

Huvudpersonerna i Pierangelo Valtinonis Snödrottningen är de två barnen Gerda och Kaj. De hälsar ofta på hos Gerdas mormor vars hem är fullt av gamla föremål som lockar till spännande fantasier och lekar. På Gerdas födelsedag slutar emellertid leken i bestörtning när Kaj försvinner spårlöst. Ingen vet att han har blivit förtrollad och lockats att följa den mäktiga Snödrottningen till hennes avlägsna snörike. Gerda vägrar dock tro att Kaj är bortom räddning och ger sig iväg på en strapatsrik resa genom förtrollade trädgårdar, ståtliga slott och mörka skogar för att hitta sin vän.



Scenografen och kostymdesignern Bente Rolandsdotter manar fram en fantastisk och färgsprakande värld som har hållit NorrlandsOperans verkstäder och ateljéer sysselsatta under en stor del av året. Överhuvudtaget är detta en föreställning där det inte sparas på krutet i någon ände. Valtinonis melodirika musik framförs av NorrlandsOperans Symfoniorkester under ledning av Andreas Hanson och hela femtiotre barn och sex vuxna solister tar plats på scen.



Regissör Staffan Aspegren, som tidigare har gjort Eugen Onegin, Rusalka, Sjökor och Stekare och West Side Story på NorrlandsOperan, är en av Sveriges mest välkända scenkonstnärer och han vet vad som krävs för att trollbinda en ung publik.

– När man berättar för barn så ska man inte sätta sig på knä. Visst ska det vara tillgängligt och begripligt. Men det måste också vara fruktansvärt spännande, riktigt otäckt stundtals. Alla vet att i sagor så löser sig saker och ting i slutändan. Det gör att man kan ta ut svängarna lite.

I Gerda möter vi en hjälte i ordets rätta bemärkelse; modig och skärpt med en vilja av stål. Men hon har också fler sidor som gör henne lätt att identifiera sig med, säger Staffan Aspegren:
– Gerda är lite som en civiliserad Pippi Långstrump. Men att hon är så stark gör henne också sårbar. Hon sticker handen i elden hela tiden, så att säga. Att hon vågar så mycket hänger nog ihop med att hon egentligen är väldigt ensam.

Den italienske kompositören har tagit fasta på det känslosamma i H.C. Andersens saga och Staffan Aspegren har gått vidare i samma riktning för att hitta fram till ett absurt och drömlikt berättande:
– Det vi framförallt tar fasta på är fantasin. Allt genomsyras av en kärlek till teaterns berättarmedel. På scenen, framför våra ögon, kan vad som helst hända!



Musik Pierangelo Valtinoni/Libretto Paolo Madron i svensk tolkning av Rikard Bergqvist/Dirigent Andreas Hanson/Regi Staffan Aspegren/Scenografi & kostymdesign Bente Rolandsdotter/Ljusdesign Niklas Elfvengren/Maskdesign Theresia Frisk



Medverkande: NorrlandsOperans barnkör/Gerda Alexandra Büchel/Kaj Fredrik af Klint/Mormor & Kvinnan med blommorna & Kvinnan på fjället Ulrika Tenstam/Farbror Blå & Herr Korp & Renen Lars Arvidson/Fru Korp Lotta Kuisma/Snödrottningen Veronica Janunger/NorrlandsOperans Symfoniorkester
Barnkormästare: Lotta Kuisma. Scenisk träning barnkör: Mia Westin



Föreställningen sjungs på svenska och textas även på svenska.

Ladda hem programmet för Snödrottningen här.

Biografier

Anderas Hansson, dirigent
Andreas Hanson påbörjade sina studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, först som elev i trumpetklassen och senare med byte till dirigentklassen. Han har även studerat i London, främst hos Sir Andrew Davis och BBC Symphony Orchestra.

De senaste åren har Andreas spelat med de flesta svenska orkestrar och operahus. Utomlands har han dirigerat i bl.a. Ryssland, Polen och Litauen, men främst i England bl.a. vid uruppföranden av brittisk musik vid BBC Proms 2000.

Inom operagenren har Andreas  bl.a. dirigerat Mozarts Figaros bröllop vid Kungliga Operan och Folkoperan i Stockholm och Don Giovanni med Svenska kammarorkestern, Verdis Un Ballo in Maschera på Folkoperan och Paula af Malmborgs Triumf att finnas till vid Kungliga Operan. Han dirigerade kungliga Balettens uppsättning av Mehuls Dansvurmen vid Drottningholm och deras årliga produktion av Nötknäpparen i 2011.

Som trumpetare har Andreas Hanson en bakgrund i blåsarmusiken och är en efterfrågat dirigent inom brassmiljön. Han har varit anställd som musikdirektör för både Flygvapnets och Marinens Musikkår.

Emil Eliasson, Andre dirigent
Emil Eliasson avslutar sina studier i orkesterdirigering på Kungl. Musikhögskolan våren 2014. Han har redan under studietiden jobbat med flera av de svenska orkestrarna, såsom: Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan, Gävle symfoniorkester, Dalasinfoniettan och Jönköping sinfonietta. Internationellt har han dirigerat orkestrar i Norge och Ryssland.

Emil har också vid flertalet tillfällen engagerats som assistent till Rumon Gamba, chefsdirigent på Norrlandsoperan, dels under en produktion av Carmen men också flertalet symfoniska produktioner. Han har också assisterat Lawrence Renes, Chefsdirigent på Kungl. Operan under en produktion av Valkyrian och Salome.

Emil har med stor framgång deltagit i kurser och masterclasses med lärare såsom: Daniel Harding, Jukka-Pekka Saraste, Mark Stringer och Alexander Polishchu

Staffan Aspegren, regi
Staffan är en av Sveriges ledande musikal- och operaregissörer. Han har regisserat på GöteborgsOperan, Kungliga Operan, Wermlandsoperan, Malmöoperan samt stadsteatrarna i Stockholm och Göteborg, Oscarsteatern och Chinateatern samt Fria Teatern i Stockholm, Östgötateatern, Västerbottensteatern, Øresundsoperaen och Den Nationale Scene i Bergen, Norge samt Århus teater i Danmark. Dessutom på operahusen i Helsingfors, Rom och Cape Town.

Staffan har förutom ett flertal operauppsättningar svarat för regin till flera av GöteborgsOperans musikalsuccéer så som West Side Story, A Chorus Line, The Sound of Music och Kiss me Kate. På NorrlandsOperan har Staffan tidigare satt upp Eugen Onegin, Rusalka, Bloggoperan Sjökor och Stekare och West Side Story. Bland Staffans senaste uppsättningar märks den uppmärksammade Sondheim-musikalen Assassins i Stockholm.

Staffan Aspegren är adjungerad professor i scenisk gestaltning vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Bente Rolandsdotter, scenografi/kostymdesign
Bente Rolandsdotter verkar som frilansande scenograf, kostymdesigner och stylist. Avantgarde och stort historiskt intresse är kännetecknande för hennes stil, som även bär tydliga drag av mode och lekfullhet med genrer och proportioner.

Tidigare produktioner omfattar bl.a. den nyskrivna operan Kurtisanen& Kärleken för Operabyrån/Vadstenaakademien, baletten Mellanrum på Kungliga Operan, flera uppsättningar på Orionteatern och 2009 års Nobelfest.

Form som ett sätt att skapa genusmedvetenhet är signifikativt för Bentes arbeten, som under senare år även omfattar styling för bl.a Hobbyfilm, fotograf Karolina Henke och Noir Sthlm. För kommande produktioner, se www.benterolandsdotter.se

Niklas Elfengren, ljusdesign
NIklas Elfvengren arbetar som frilansande ljusdesigner inom musikal, teater, opera och dans. Bland tidigare ljussättningar kan nämnas musikalerna Sweeney Todd och Romeo & Julia på GöteborgsOperan, Chess på Århus Teater, Assassins på Södra Teatern i Stockholm, MacBeth/MajBeth på Yngsjö Teaterloge, dansverket Digital Secrets på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Återuppförandet av Arabella på Frankfurtoperan.

Niklas har ljussatt ett flertal konsertprojekt, galor och lanseringar bland annat på GöteborgsOperan, Göteborgs Konserthus och Göteborgs Musikhögskola för t ex Childhood-stiftelsen, Volvo och Svenska Kammarkören. Han arbetar även som belysningsmästare på GöteborgsOperan sedan 2000.

Theresia Frisk, maskdesign
Perukmakaren och maskören Theresia Frisk är född i Uppsala, nu boende i Stockholm där hon är anställd som mask- och perukchef på Folkoperan. Hon gick som lärling hos mask- och perukmakare Robin Karlsson, ett välkänt ansikte inom de flesta svenska scener. Sedan 1988 har Theresia skapat masker och peruk för opera, teater och musikal, både i Sverige och utomlands.

Bland många titlar kan nämnas; La Bohème på Folkoperan 2000, En Julsaga, Länsteatern Örebro, Little Shop of Horrors, Östgötateatern, Tre Systrar, Göteborgs Stadsteater, Skönheten och Odjuret, Göta Lejon, Rigoletto, Zarah, Romeo och Julia, La Traviata på Folkoperan, Ronja Rövardotter på Iggesunds Järnverk och senast La Bohème på NorrlandsOperan våren 2013.

Alexandra Büchel / Gerda
Sopranen Alexandra Büchel kommer från Stockholm och fick sin utbildning vid Operastudio ’67, Bel Canto Institute i Florens och Operahögskolan i Stockholm. Hon har exempelvis sjungit roller som Nattens Drottning, Näktergalen, Second Niece i Peter Grimes, Lucia i Rape of Lucretia och Jane i Silverringen på scener som NorrlandsOperan, Dramaten, Vadstena-Akademien, Kammeroper Schloss Rheinsberg, Landestheater Gera och Theater Altenburg i Tyskland.

Hon är också en flitigt anlitad oratorie- och konsertsångerska i verk som bl.a. Mozarts C-mollmässa, Requiem och Kröningsmässa, Rossinis Petite Messe Solennelle, Bachs påsk- och Juloratorium, Brahms Ein deutsches Requiem, Orffs Carmina Burana samt Mahlers Symfoni #2.

Under året har hon bl.a. medverkat i uruppförandet av Carl Unander-Scharins Sing the body electric! med föreställningar i Reaktorhallen i Stockholm och på turné till Cape Town Opera. 2013 avslutas med nyårskonserter med Blåsarsymfonikerna på Musikaliska.

Fredrik af Klint / Kaj
Fredrik af Klint medverkade i Carmen som Remendado på NorrlandsOperan våren 2012. Han är med i Future Stars under ledning av Eliasson artists och tar sånglektioner för hovsångerskan Anna Larsson. Fredrik betraktas för tillfället som en zwischen fach-sångare dvs han är verksam både som baryton och tenor. Sin debut som tenor gjorde han på Folkoperan som Faust i Faust Förvandlingen våren 2011.          

Fredrik har utbildat sig vid Operastudio 67, Kungliga Musik Högskolan i Stockholm och fortbildningen på Operahögskolan i Stockholm. Han har bl.a. varit solist på Drottningholms slottsteater, NorrlandsOperan, Stockholms stadshus, Folkoperan, SVT och Sveriges radio, och sjungit roller som Silvio i Pajazzo,Figaro i Barberaren i Seviglia, Ernesto i Livet på Månen, Greven i Figaros Bröllop, Eleni i Shit också och Papageno i Trollflöjten.

Fredrik frilansar som romans- och konsertsångare där han bl.a. sjungit The Four Seasons, Förklädd Gud, Faurés requiem, men även nyskrivna verk så som Björnen och Fiolspelaren m.m. Han medverkar även i Operaimprovisatörerna, en grupp som plockar teman från publiken och sedan skapar en opera i stunden.

Ulrika Tenstam / Mormor, Kvinnan med blommorna, Kvinnan på fjället
Ulrika Tenstam debuterade som Clytemnestre i Glucks Iphigenie an Aulide på Drottningholm Slottsteater, och sedan det stora genombrottet som Delila av Saint-Saëns har hon lovordats för sina starka rolltolkningar. Bland rollerna finner man bl a Herodias i Salome, Baba i Rucklarens väg, Mamsell Ulrica Arfvidsson i Maskeradbalen och Carmen i Carmen.

Ulrika är en flitigt engagerad konsertsolist och hennes bredd har även fört henne till rena skådespelarroller (Herr Moliére går igen), experimentella uppsättningar som Birgitta  Egerbladhs Mitt hjärta brister på Folkoperan och koreograferade uppsättningar som i Mahlers Das Lied von der Erde med Hong-Kongs Danskompani.

Lars Arvidson / Farbror Blå, Herr Korp, Renen
Lars Arvidson är utbildad vid Kungliga Musikhögsskolan och Operahögsskolan i Stockholm. Efter sin examen 1996 har han varit en av våra mest eftersökta sångare, både som opera- och konsertsångare. Lars har etablerat sig som en av Sveriges mest anlitade konsertsångare och har framträtt med alla de stora symfoniorkestrarna i landet. På sin repertoar har han baspartierna i stort sett samtliga stora sakrala verk av kompositörer som Bach, Händel, Mozart och  Haydn.

Den innevarande säsongen innehöll Don Basilio i Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan i Stockholm samt rollerna Wurm i Luisa Miller och Duke of Gloucester i Reimanns opera Lear på Malmö Opera. Under sommaren har Lars sjungit Dulcamara i Kärleksdrycken i Stein Vinges regi i Oskarsborg. 

Lotta Kusima / Fru Korp
Charlotte har fått sin utbildning vid musikhögskolan i Göteborg och Operastudio 67 i Stockholm. Som sångerska har Charlotte byggt upp en rik konsertverksamhet, framförallt genom den sakrala repertoaren. Hon har anlitats som sopransolist i  kyrkomusikaliska verk såsom Bachs Johannespassion, Pergolesis Stabat Mater, requier av Faure, Mozart och Schnittke bland mycket annat.

Charlotte är kormästare för NorrlandsOperans barnkör sedan den startades hösten 2011.

Veronica Janunger / Snödrottningen
Veronica Janunger, sopran, är medlem NorrlandsOperans kör sedan 2010 och har sedan dess sjungit i ett flertal konsertanta föreställningar samt operaföreställningen Othello. Veronica har en grundläggande musikutbildning i Sjövik, Avesta och i Uppsala där hon bytte huvudinstrument från tvärflöjt till sång. Tidigare sångstudier har varit för Kerstin Sonnbäck, Iwa Sörensen och Emma Axelsson Rönnlund. Under de två senaste åren har hon studerat för Jean-Ronald LaFond. Veronica har även utbildat sig till sjukgymnast med särskilt intresse för musikermedicin.

Mia Westin
Mia Westin är teaterregissör och bosatt i Umeå. Sedan hösten 2012 har hon ansvarat för scenisk träning av operans barnkör inför operauppsättningen Snödrottningen, samtidigt som hon är regiassistent i samma föreställning. Under våren 2013 regisserade Mia Sagan om Babar - en konsert för barn på NorrlandsOperan.

NorrlandsOperans barnkör
Alexander Ashdown Brändström, Alfred Bonnedahl Waleij, Alice Ledin, Alicia Contardo, Alva Bergvall, Astrid Sandström, August Flod, Celia Degn Ridder, Cornelia Flod, Cornelia Lyxell, Ebba Johansson Sehlström, Elin Tirén Vilhelmson, Ella Brodin, Ellen Järvklo, Elmer Kuisma, Elsa Larsson, Emmi Keren Ruzin, Etta Ledman, Evelina Tirén Vilhelmson, Hanna Falck, Heidi Brodin, Henrik Kohlström, Ilma Feklistoff, Isa Krenchel, Igor Lindegren, Jenny Winsa, Jonathan Sandström, Josefine Karström, Klara Kuisma, Leo Juneblad, Linnea Edander, Louisa Lindholm, Louise Marklund, Ludvig Wiechel, Matilda Björby Lövström, Milos Lindegren, Mita Eek Wretling, Nathalie Martínez, Rebecca Sandström, Rut Larsson, Ruth Hedvall, Sanja Lind, Sanna Heinstedt, Tor Larsson, Tova Stridsberg, Tue Degn Ridder, Tuva Englund, Tuva Boman, Tyra Feuk Engström, Vera Björby Lövström.

Rikard Bergqvist (den svenska tolkningen av Snödrottningens libretto)
Rikard Bergqvist är skådespelare, regissör, dramatiker och översättare, utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö. Han har arbetat i TV-teaterensemblen och på Malmö Stadsteater, Riksteatern, Stockholms Stadsteater, Helsingborgs stadsteater, Dramaten, Norrbottensteatern, Värmlandsoperan, Göteborgs Stadsteater, Göteborgsoperan, Malmö Opera samt i Vaasa, Finland.

För GöteborgsOperan har han bl.a. regisserat, översatt och författat musikalerna Stoppa Världen, Rocky Horror Show, Grymt!, My Fair Lady, Last Five Years samt Trollflöjten. För Stockholms Stadsteater har han svarat för översättningar av musikalerna Hair och West Side Story. För Malmö Opera har han översatt Evita, Miss Saigon och Cabaret, samt gjort manus och regi till musikalen Carmencita Rockefeller - Prinsessa av Japan.