Blanche & Marie

Opera 10.10–25.10

Boka Biljetter

Blanche & Marie

Kärlek, passion och radiumstrålningens förtärande kraft! Det är huvudingredienserna i den nyskrivna operan Blanche & Marie som tar sin utgångspunkt i PO Enquists roman Boken om Blanche och Marie. Handlingen kretsar kring nobelpristagaren Marie Curie och hennes väninna och assistent Blanche Wittman. Urpremiär 10 oktober.

Blanche & Marie är en nyskriven opera av Mats Larsson Gothe och Maria Sundqvist som NorrlandsOperan har beställt speciellt för kulturhuvudstadsåret.

Operan tar sin utgångspunkt i PO Enquists roman Boken om Blanche och Marie. Kring fyra spännande gestalter i förra sekelskiftets Paris väver PO Enquist en historia om den möjliga och omöjliga kärleken. I centrum står Blanche Wittman, en gång världens mest kända hysteripatient, Jean Martin Charcot, hennes läkare, Jane Avril, en tidigare patient och Marie Curie, dubbel nobelpristagare men utstött och skandaliserad på grund av otillåten kärlek.

Blanche Wittman togs som ung in som patient på sjukhuset La Salpêtrière i Paris. Hennes läkare var J M Charcot, världskänd som den förste att använda hypnos i sin behandling av kvinnor som led av det man kallade hysteri. Blanche blev hans favoritpatient.

Bland dem som besökte hans offentliga förevisningar fanns bland andra August Strindberg, Axel Munthe, Gilles de la Tourette, Joseph Babinski och den unge Sigmund Freud. När Charcot dog blev Blanche frisk och började arbeta som assistent till den polsk-franska nobelpristagaren Marie Curie. De blev förtrogna och Blanche tog del av Maries olycka när hennes kärleksaffär med den gifta kollegan Paul Langevin gjorde skandal samtidigt som Marie fick sitt andra nobelpris för sin upptäckt av radium.

I verkligheten finns det inga belägg för att Blanche och Marie någonsin träffades,  dessa två kvinnors levnadsöden är något som PO Enquist har flätat samman i sin roman.

NorrlandsOperans uppsättning Blanche & Marie utspelas huvudsakligen i Paris från sent 1800-tal fram till 1913. Rollen som Marie Curie sjungs av NorrlandsOperans egen Susanna Levonen och Blanche Wittman görs av Charlotta Larsson. Regissör är Elisabet Ljungar.



– Operan handlar om förhållandet mellan kärlek och död! Radiumstrålningens omvälvande men förtärande kraft jämförs och liknas vid mänsklig, passionerad kärlek. Kärlek och passion i vid bemärkelse – till en vän eller till en partner, till ett hängivet arbete, till konsten – till livet, säger Elisabet Ljungar.

Musiken är tonsatt av Mats Larsson Gothe som utlovar den vackraste musik han någonsin skrivit!

– Hur gestaltar man kärlekens innersta väsen i musik? Radiumstrålningens förtärande kraft? Hysterin? I Blanche och Marie har jag försökt att använda hela mitt register och skapat en musik som spänner från det vackraste jag någonsin skrivit till det mest dramatiska, säger Mats Larsson Gothe.

Här berättar Mats och Elisabet mer om operan.

"När det är dags för premiär bestämmer jag mig för att mitt arbete är färdigt".
Möt kostymdesigner Annsofi Nyberg här.


Boka operasupé!

Komplettera hela operaupplevelsen med en bit mat vid reserverat bord innan föreställningen – efterrätt och kaffe serveras vid bordet i pausen.
Bokas senast en vecka innan föreställning. Läs mer här.

 

Programmet
Läs operaprogrammet som pdf här!

 

Sagt i pressen:

Tidningen Kulturen har träffat tonsättaren Mats Larsson Gothe, intervju här.
De har också pratat med Elisabet Ljungar, intervju här.
Förhandsreportaget i DN:s Scenhöstbilaga kan du läsa här.
Svt:s förhandsreportage ser du här
Susanna Levonen gör rollen som Marie Curie – hör henne i P4 Västerbotten här
Västerbottens-Kurirens förhandsreportage finns här och här
Mats Larsson Gothe i P4 Västerbotten här
Mer i P4
inför föreställningen!

TT Kultur. Artikeln är även publicerad på bl. a:  SvD, Metro, vk.se, Smålandsposten, Södermanlands Nyheter, Hallandsposten m.fl.

Recensioner:

"Tidlös opera med potential för utländska scener, och de kan gärna få engagera hela den här fantastiska ensemblen från NorrlandsOperan!" /Camilla Lundberg, Kulturnyheterna, Svt.
"Verket berikar svensk operahistoria" /Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan
"Hysteriskt bra" / Gunilla Brodrej, Expressen
"Ett historiskt drömspel" / Bengt Hultman, VK
"Den lever kvar i mig"/ Per Feltzin, P1/Kulturnytt
"En genial operaföreställning" /Yvonne Rittwall, Norrbottens Kuriren
"Lyckat möte mellan kärlek och vetenskapens mystik" /, Erik Wallrup, SvD
"Enquist passar på operascenen"/Folkbladet
"Kärlek och galenskap" /Claes Wahlin, Aftonbladet
"Mats Larsson Gothes nyskrivna komposition är stor, äventyrlig, smeksamt vacker"/ Malin Palmqvist, nummer.se

Emelie från Ö-vik berättar om sin upplevelse av operan i P2, Klassisk Morgon

TIPS!

Kerstin Berggren i P1 har följt hela produktionen och träffat alla nyckelpersoner. Lyssna på P1:s Kulturdokumentären. Sändes i P1 6.10.

I P2 lördag 11.10: Hysterikan och Nobelpristagaren – i programmet Bänkad med Ella Peterson. Om kärlek och radium och om vägen från Boken om Blanche och Marie till operan med samma namn. I programmet möter du tonsättaren Mats Larsson Gothe och författaren Per-Olov Enquist. Dessutom regissören Elisabet Ljungar.

Den 18 oktober sänder P2 Live operan i sin helhet!

KONSTNÄRLIGT TEAM
Tonsättare Mats Larsson Gothe
Libretto Maria Sundqvist
Dirigent Niklas Willén
Regissör Elisabet Ljungar
Kostymdesign Annsofi Nyberg
Ljusdesign Thorsten Dahn
Scenografi Jan Lundberg
Koreograf Ambra Succi
Maskdesign Gunilla Pettersson

SOLISTER
Marie Curie Susanna Levonen
Blanche Wittman Charlotta Larsson
Jean Martin Charcot Gabriel Suovanen
Jane Avril Miriam Treichl
Paul Langevin Kosma Ranuer
Pierre Curie Karl Rombo
Eusapia Palladino/Jeanne Langevin Maria Streijffert
Gilles de la Tourette/Svante Arrhenius Ulrik Qvale
Joseph Babinski Jakob Högström

NorrlandsOperans Symfoniorkester
NorrlandsOperans Kör

Föreställningen sjungs och textas på svenska. Längd: ca 2,5 tim inkl paus.

En del av Kulturhuvudstadsåret

logotyp_Umeå2014

Alla vi som skapat Blanche & Marie

VD och konstnärlig ledare för NorrlandsOperan: Kjell Englund

BLANCHE OCH MARIE
Baserad på PO Enquists roman
Teaterförlag Nordiska ApS-Köpenhamn

KONSTNÄRLIGT TEAM
Komponist:
Mats Lasson Gothe
Libretto:
Maria Sundqvist
Dirigent:
Niklas Willén
Regissör:
Elisabet Ljungar
Koreograf:
Ambra Succi
Scenograf:
Jan Lundberg
Kostymdesigner:
Annsofi Nyberg
Ljusdesigner:
Thorsten Dahn
Maskdesigner:
Gunilla Pettersson

SOLISTER
Marie Curie:
Susanna Levonen

Blanche Wittman:
Charlotta Larsson

Jean Martin Charcot:
Gabriel Suovanen

Jane Avril:
Miriam Treichl 

Paul Langevin:
Kosma Ranuer

Pierre Curie:
Karl Rombo

Eusapia Palladino/Jeanne Langevin:
Maria Streijffert 

Gilles de la Tourette/Svante Arrhenius:
Ulrik Qvale

Joseph Babinski:
Jakob Högström

NORRLANDSOPERANS SYMFONIORKESTER
Violin 1:
Terje Skomedal, Andreas Olsson, Kersti Wilhelmsson, Mikhail Zatin, Torbjörn Näsbom, Per-Erik Andersson, Håkan Svedell, Nicole Ladenthin
Violin 2:
Pontus Björk, Fredrik Syberg, Eva-Britt Molander, Matias Malmqvist, Kerstin Karlsson, Åsa Hjelm, Anders Unnersjö
Viola:
Pär Lindqvist, Örjan Haage, Per Modin, Jaan Ader, Nicolai Tchistiakoff
Cello:
Martin Smith, Björn Risberg, Kerstin Isakson, Kristina Tereschatov, Karin Bjurman
Kontrabas:
Jan-Emil Kuisma, Charlotte Petersson, Josefin Landmér
Flöjt:
Eva Oscarsson Ferner, Pepita del Rio
Oboe:
Johannes Ögren, Martin von Bahr
Klarinett:
Bengt Sandström, Jonas Olsson Hakelind
Fagott:
Annika Wallin, Maria Hellström
Valthorn:
Orvar Johansson, Anders Kjellberg, Lene Aadalen Skomedal, P-O Winberg
Trumpet:
Malin Silbo Ohlsson, Andreas Karlsson Walleng
Trombon:
Peter Nygren, Daniel Hedin, Mathias Petersson
Tuba:
Linus Mattsson
Pukor:
Hans Lindbäck
Slagverk:
Mats Lindström, Per Mikaelsson
Harpa:
Pia Rosengren
Piano/Celesta:
Lennart Wallin

NORRLANDSOPERANS KÖR
Kormästare:
Tomas Pleje
Sopran:
Frida Blommé, Ulrika Sturk Hedlund, Eva Lestander, Susanna Marklund,  Susanna Tirén, Kristina Kram, Margareta Moritz, Helena Sandström, Ingrid Marklund, Eva Blommé, Yvonne Umeander
Alt:
Sonja Marklund, Signe Svallfors, Anna Bergendahl, Kristina Sturk, Karin Lundholm, Jennifer Gustafsson, Veronica Janunger, Ellinor Häreskog, Mariann Lestander
Tenor:
Martin Berggren, Benjamin Häggkvist, Peter Irgens, Joakim Widell, Hans-Erik Carlborg, Niklas Johansson, Anton Karlsson, Gustaf Bergendahl
Bas:
Pontus von Schoenberg, Jakob Ollander, Stefan Lidström, Bengt Häggkvist, Nils Kohlström, Pär Nyström, Oskar Bergström

PRODUKTIONSTEAM
Producent:
Robert Dahl Norsten
Förprojektering:
Joachim Stridsberg  
Inspicient:
Tarja Ylinen
Regiassistent:
Anette Vågel
Musikalisk instudering:
Tommy Gafvelin och Mattias Holmström
Textmaskinist:
Göran Jarmar
Dirigentassistent:
Andreas Eriksson

TEKNISKT TEAM
Attributmakeri och rekvisita
Attributmakare:
Emelie Eriksson, Linnea Öhrlund
Föreställningsrekvisitör:
Sofia Stattin

Kostymateteljé
Produktionsansvarig kostymmästare:
Maria Öhgren Hedberg
Kostymmästare:
Terése Larsson, Susanne Lidgren, Barbro Samuelsson, Sandra Wahlström
Kostymmästare / modist:
Michaela Adamec
Skräddare:
Annevie Berglin, Moa Fors, Sari Franzén, Kitty Grenholm, Sanna Ljung, Rebecka Nygren, Emma Olsson
Patinerare:
Lotta Lundstedt
Praktikant:
Rebecka Knutsson

Mask/peruk
Maskörer:
Eva Lindgren, Anna Stålfelt

Snickeri och smedja
Produktionsansvarig:
Thomas Olofsson
Snickare:
Jan Johansson, Bo–Olof Zetterström

Dekormåleri och tapetseri
Dekorationsmästare:
Maja Johansson
Dekormålare:
Olof Röckner

Kostymteknik
Produktionsansvarig kostymtekniker:
Anna Eliasson
Kostymtekniker:
Emelie Eriksson, Ida Persson, Ella Bartos

Belysning
Belysningsmästare:
Emma Magnhagen
Belysningstekniker:
Jessika Flodell
Följespot:
Albin Bilar, Dmitrii Makarychev, Johan Jerrskog

Scenteknik
Scenmästare:
Stefan Sandgren
Scentekniker:
Hanna Nilsson, Sebastian Larsson, Anders Nyberg, Tom Eriksson, Emmanuel Klingberg, Pehr Åke Granberg, Emil Forsberg, Daniel Edin, August Klingberg, Christer Engström

TACK TILL
All annan personal på NorrlandsOperan samt våra publikvärdar!

Biografier – solisterna

Susanna_som_Marie
Foto: Marco Feklistoff

Susanna Levonen – här som Marie Curie – är anställd på NorrlandsOperan. 2011 nominerades hon till Årets sångerska av tidskriften Opernwelt för sin Sieglinde i Wermlandsoperans uppsättning av Wagners Ringen och hamnade på 4:e plats i tidskriften Opus årliga bäst-lista. 2011 sjöng hon Marie i NorrlandsOperans TV-sända Wozzeck, Amneris i Peter Konwitschnys Aida vid Vlaamse Opera i Belgien, Eboli vid GöteborgsOperan samt var solist i den TV-sända Trettondagskonserten i Berwaldhallen. Bland andra gästspel märks Magda i Konsuln vid Folkoperan, Salome vid Malmö Opera och Staadstheater Kassel, Marie i Wozzeck vid Theater Pforzheim och San-tuzza i Cavalleria Rusticana i Göteborgs konserthus. Rollen som Marie Curie är skriven för Susanna vilket även rollen som Ginger i Carl Unander-Scharins opera The Elephant Man som kunde ses på NorrlandsOperan hösten 2012 också var. Dessförinnan gestaltade hon titelrollen i Carmen och nu senast rollen som Chrysothemis i hyllade utomhusoperan Elektra, även de på NorrlandsOperan. Fullständig biografi finns här.

Charlotta_som_Blanche
Foto: Marco Feklistoff

Charlotta Larsson – här som Blanche Wittman– har framträtt vid alla ledande scener i Skandinavien; Kungliga Operan, Det Kongelige Teater och Den Norske Opera för att nämna några. Hon gjorde sin professionella debut som Liù i Puccinis opera Turandot på Folkoperan i Stockholm och etablerade sig omgående som en unik talang. Hon gick snabbt vidare i karriären med roller som Pamina i Trollflöjten, Donna Anna i Don Giovanni, Ilia i Idomeneo och titelrollerna i Rusalka och Syster Angelica – alla på ledande skandinaviska operahus. Karriären har fortsatt med roller som Mimí i La Bohème, Violetta i La Traviata, Desdemona i Otello samt titelrollen i Aida. Våren 2014 sjöng Charlotta Fältmarskalkinnan Werdenberg i Rosenkavaljeren på Malmö Opera och sommaren 2014 gjorde hon Desdemona i Opera på Skärets kritikerrosade Otello. Charlotta Larssons unika vokala identitet har även bidragit till att göra henne till en eftersökt och uppskattad konsertartist. Hon har tilldelats medaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärliga insatser som operasångerska. Charlotta Larssons fullständiga biografi hittar du här.

Gabriel_som_Charcot
Foto: Marco Feklistoff

Gabriel Suovanen
– här som Jean Martin Charcot – föddes 1974 i Stockholm och har finskt påbrå. Han började spela fiol vid 4 års ålder och tidigt sjunga som gossopran i Adolf Fredriks Gosskör. Han tillhörde senare Kungliga operans ungdomskör där han också snart fick engagemang efter studier i Helsingfors och Stockholm. Han har även valts till “Artist in residence” vid Sveriges Radio P2. Gabriel har varit flitigt anlitad i Sverige och Finland, men också i övriga Europa. Han har regelbundet gästat Komische Oper i Berlin med roller som Papageno, Don Giovanni, Marcello m.fl. Eugen Onegin hör till den roll som Gabriel gjort mest, i Berlin men även i Göteborg och Helsingfors.

Upprepade gånger har han haft framgång som Wozzek bland annat på Kungliga Operan i Stockholm. Han debuterade i rollen på De Vlaamse Oper i Antwerpen och fick stor uppmärksamhet för sin tolkning. Gabriel har även med stor framgång gestaltat Gunther i Wagners Ragnarök på Stockholmsoperan och La Teatro Fenice. Under våren 2014 gjorde han Wolfram i Tannhäuser i Tammerfors samt på Kungliga Operan. Gabriel är även mycket flitigt anlitad för nyskrivna verk, så som Armfeldt i Kastrater på Drottningholm samt titelrollen i Paavo Nurmi som TV-sändes i hela Europa från Olympiastadion i Helsingfors. Gabriel har tilldelats flera priser, bl.a. första pris i Timo Mustakallio-tävlingen och som förste pristagare det nyinstiftade Karita Mattila-priset.

Miriam_som_Avril
Foto: Marco Feklistoff

Miriam Treichl – här som Jane Avril – är utbildad vidOperahögskolan i Stockholm. Bland hennes paradroller kan nämnas Donna Elvira i Don Giovanni som hon sjungit på såväl Wermland Opera som på Confidencen och Drottningholms Slottsteater. På Drottningholm har hon även sjungit Andra damen i Trollflöjten och Despina i Così fan tutte. 2012 rolldebuterade hon som Carmen på NorrlandsOperan, en roll som delades med Susanna Levonen. Hennes roller på Malmö Opera har innefattat Syster Helen Prejean i Dead Man Walking, Mère Marie i Karmelitsystrarna och, under våren 2014, Fru Månsson i Operverkstans version av Offenbachs Pierrette & Jacquot. Med sin starka scenpersonlighet har Miriam Treichl varit en återkommande gäst på Folkoperan, där hon bland annat gjort en hyllad tolkning av Hanna Glawari i Glada Änkan. Genom sin karriär har hon ofta engagerats för flera ledande roller i nyskrivna verk, såsom titelrollen i Carl Unander- Scharins Lysistrate, Vakten/Systern i Jonas Forssells Hemligheter och Paulina Salas vid ett konsertant framförande av musik ur Forssells Death and the Maiden med Kungliga Filharmonikerna. Miriam Treichls fullständiga biografi hittar du här.

Kosma Ranuer (Paul Langevin) är utbildad på Operahögskolan i Stockholm. Sedan debuten som Monterone i Rigoletto på Malmö Opera 2004 har han etablerat sig som en efterfrågad baryton, inte minst i den italienska repertoaren. Bland rollerna märks bland andra Paolo Albiani i Simon Boccanegra på Oper Frankfurt och i Wiesbaden, Michele i Puccinis Il tabarro, titelrollen i Gianni Schicchi på Lettiska Nationaloperan i Riga, samt Stankar i Verdis Stiffelio på Kungliga Operan. 2011 rolldebuterade Kosma som Jago i Otello på NorrlandsOperan; en tolkning som nominerade honom till Årets sångare av tyska Opernwelt. Bland övriga engagemang kan nämnas titelrollen i Den flygande holländaren på Folkoperan, Alberich i Ragnarök i Riga och Sharpless i Madam Butterfly på Sanaxay Festival, Frankrike. 2007 nådde Kosma Ranuer finalen i Belvedere Vocal Competition i Wien. Våren 2014 var han en av solisterna i Jubileumskonserten här på NorrlandsOperan. Kosma Ranuers fullständiga biografi hittar du här.

Karl Rombo (Pierre Curie) studerade på Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm, där han tog examen 2006. Samma år debuterade han på Kungliga Operan som Arim i Daniel Börtz Svall. Under säsongen 2011/2012 var han knuten till Kungliga Operan och hans roller innefattade bland annat Federico i Verdis Stiffelio, Trin i La Fanciulla del West och Remendado i Carmen. Karl har även gjort Gastone i La traviata och Jim i Carl Unander-Scharins Sömnkliniken på GöteborgsOperan, Alex i Jonas Forssells Träskoprinsessan och Eddie i Willy Russels Blodsbröder på Malmö Opera, samt Cassio i Otello i Uppsala och Karl X Gustav i Börtz Magnus Gabriel på Läckö Slottsopera. Hösten 2012 sjöng Karl Rombo rollen som Jack the Ripper/Joseph Silver i Carl Unander-Scharins Elefantmannen på NorrlandsOperan. Den senaste säsongen har bland annat innefattat Basilio och Don Curzio i Figaros bröllop på Svenska Teatern i Åbo. Karl Rombo har även en bred konsertrepertoar. För fullständig biografi klicka här.

Maria Streijffert (Eusapia Palladino/Jeanne Langevin) är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och vid Operahögskolan i Stockholm. Bland hennes operaroller märks bland andra Erda i Rhenguldet och Siegfried på Seattle Opera, Kungliga Operan i Stockholm, samt i Wermland Operas hyllade Nibelungens Ring, Ecuba i Cavallis La Didone i Caen, Paris och Luxemburg (med Les Arts Florissants  och William Christie), Delila i Simson och Delila på Kungliga Operan, samt Philoktet i Händels Orest på Komische Oper i Berlin. På NorrlandsOperan har hon tidigare sjungit Theodorine i Offenbachs Tulipatanön. Under hösten 2013 sjöng Maria Streijffert Storge i en scenisk version av Händels Jephtha i Potsdam. Som konsertsångerska har hon framträtt med flera av de ledande symfoniorkestrarna i Skandinavien, som Kungliga Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker och med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding. Maria Streijfferts fullständiga biografi hittar du här.

Ulrik Qvale (Gilles de la Tourette/Svante Arrhenius) är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Han gjorde sin debut som Prins Pietro i von Suppés Boccaccio 1992 på Kungliga Operan. Sedan dess har han samlat på sig en lång rad roller i sin repertoar, på Kungliga Operan likväl som på andra operahus, däribland; Mime i Wagners Rehnguldet och Siegfried, och Gustaf den III i Verdis Maskeradbalen. På NorrlandsOperan har han tidigare gjort rollen som Roderigo i Otello, Kaptenen i Wozzeck samt Don José i Carmen. – En roll han även gjorde i New York, då i Folkoperans regi. Hösten 2013 medverkade Ulrik som Monostatos i Trollflöjten på Folkoperan och regisserade samma år Tokfursten i Vattnäs konsertlada, för det blev han mycket hyllad i pressen. Ulrik Qvales fullständiga biografi hittar du här.

Jakob Högström (Joseph Babinski) har en träffsäker behärskning av text och scen och skapar alltid en stark publikkontakt. Jakob utbildades på Royal Academy of Music i London och Operahögskolan i Stockholm. Operadebuten gjorde han 2002 som Papageno i Trollflöjten på Drottningholmsteatern och är sedan dess flitigt anlitad, även som konsertsångare. Ur hans digra meritlista kan nämnas roller som Figaro i Figaros Bröllop på Malmö Opera och Baron Zeta i Susanne Ostens Glada Änkan på Folkoperan. Jakob har också med framgång sjungit karaktärsroller i uruppföranden av två nyskrivna operor; Baines i B Tommy Andersons William på Vadstena-akademien och Herr Snipa i Jonas Forsells Träskoprinsessan på Malmö Opera. Tillsammans med Radiosymfonikerna medverkade han också i SVT:s Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson. 2009 debuterade Jakob på Opera Comique i Paris som Narbanor i Zoroastre. Senast sågs Jakob här på NorrlandsOperan i rollen som Schaunard i La Bohème. Jakob Högströms fullständiga biografi hittar du här.