– Mycket av den nutida musiken som vi spelar i Norrbotten NEO kan vara rejäla utmaningar för hjärnan vad gäller udda speltekniker, mikrotonalitet, komplex rytmik och så vidare. Det kan ibland kännas som lite av en experimentverkstad när vi repeterar, berättar Mårten Landström, pianist i Norrbotten NEO. Anders Eliassons musik ställer också mycket höga krav på exekutören, men det är som att den talar direkt till hjärtat istället för att gå omvägen via intellektet. Musik som man känner snarare än förstår. Egentligen går det inte, som med all musik man älskar, att sätta fingret på vad det är som gör ”det”, man vet bara att man blir berikad av den. Anders själv talade om att han ville göra musikängeln nöjd, och att han istället för att ”komponera” bara öste ur musikens ocean. Kanske är det så enkelt?
Recensioner av Norrbotten NEOs hyllning till tonsättaren Anders Eliasson, CDn ”4xEliasson”
”Enligt Norrbotten Neo talar Anders Eliassons musik direkt till hjärtat istället för att gå omvägen via intellektet. Det känns, för en gångs skull, inte som en klyscha.” /Sofia Lilly Jönsson, SVD
”30 poäng av 30 möjliga” / Christoph Schlüren, Klassik Heute
”Sveriges bästa tonsättare någonsin i fyra olika verk. Här finns inte ett spår av effektsökeri, bara vacker musik såsom Anders uppfattade den, komplex men helt tydlig”. / Tidningen VI
Anders Eliasson (1947–2013), född i Borlänge men bosatt och verksam i Stockholm, värnade sin konstnärliga integritet och höll sig borta från musiklivets trender och kotterier. Uppriktigheten och äktheten i varje ton och musikalisk fras var ett sätt att leva. Människan Eliasson är musiken. I samband med att Eliasson skulle ha fyllt 70 år presenterar Norrbotten NEO en porträttkonsert med flera nyckelverk som tecknar bilden av tonsättaren. Det är ett program som via hans kammarmusik illustrerar några av de viktigaste faserna och höjdpunkterna i skapandet – med ett tidsspann på nästan 30 år.